
Medelhavet var ett viktigt hav då det handlade om att den som styrde över havet och alla skeppen hade en bra handel med många andra länder och kontinenter. Och om vi går tillbaka lång i tiden kan vi finna avbildningar på Kreta som vittnar om att det är den ö som var den äldsta sjömakten med avbildningar från 200 f. Kr. Det var dock under Romarrikets tid som handeln bredde ut sig och man kunde förhandla om spannmål och andra varor över havet. Under Antiken var det främst Fenicierna som hade kontrollen över havet och hade starka handelsförbindelser med Egypten och Grekland.
Stora fartyg
Från antikens till 1800-talet var det stora galärfartyg som dominerade haven. Här var det roddare som satt inne i skeppen och rodde för hem och fosterland. Dessa skepp använde man under krigen på haven och även i handel med andra länder. Det var främst antikens Grekland, fenicierna och det Persiska riket som använde sig av dessa skepp.
Det har hänt mycket från tiden då man skulle vara gud över världshaven till dagens samhälle då man reser över haven enbart för nöjes skull. Ja, vi kanske kan säga att vi lever i kryssningsfartygens tid.
Kryssningsfartygens kamp
- M/S Allure of the Seas
- MSC Cruises
- Queen Elisabeth 2
- Queen Mary 2
- Freedom of the Seas
Dessa är de fem största och kändaste kryssningsfartygen som kämpa att ta over haven på modernt vis: att få passagerare att åka med just dem. Ja, just handel och nöje är nog det som skiljer mest då från nu. För båtarna har fortfarande i grunden samma tanke med att de ska flyta och vara så bra som möjliga. Men, vad är det då som lockar så många människor att hoppa på en båt, sova och för att sedan vara tillbaka i hamnen igen? Jo, detta är ett mycket enkelt sätt att komma bort, få skratta, festa och bara umgås med nära och kära. På båtarna finns allt från stora dansgolv, affärer, restauranger, bollhav, relaxavdelning och mycket, mycket mer man kan tänka sig. Och visst skiljer sig båtarna från varandra. Om man ser till de svenska hamnarna så är namn som Cinderella och Viking Line mer kända namn än Queen Mary 2. Ja, kanske går dessa tropiska båtar inte ens in i Stockholms hamnar? Men, det är även det som gör det ännu mer exotiskt om vi nu skulle välja att fara på en sådan kryssning. Eller hur? Vi kan i alla fall vara glada att vi inte behöver sitta och ro som männen i galärerna. Och känner du att du inte får nog av gamla skepp och svunna tider så är en rekommendation att du, om du befinner dig i Stockholm, beger dig till Vasamuseet för att där spana in på riktigt nära håll hur det kunde se ut.